NAF har i samarbeid med tyske ADAC laget en solid oversikt over MC-hjelmer og gode tips for kjøp av ny hjelm. Og ekspertenes råd er tydelig: Bruk god tid på å finne ut hvilken hjelm som passer deg best.

 

ADAC er Tysklands svar på NAF, og er blant annet kjent for sine grundige og anerkjente kollisjonstester som er standarden i Europa for bilsikkerhet. NAF samarbeider med ADAC på flere områder, også når det dreier seg om tohjulinger. Nå presenterer de sammen en glimrende hjelm-guide for alle som interesserer seg for hjelm til motorsykkel, moped eller lett MC.

 

Morten Fransrud arbeider i NAF Trafikktrening og har mange års erfaring som motorsyklist. Han mener det er mye å lære av den store hjelm-guiden, men fremhever først og fremst ett viktig punkt for de som skal ut og handle ny hjelm:

 

Prøv på din MC
– Det aller viktigste er at du bruker god tid på å finne hjelmen som passer deg best. Lykkes du her vil du oppleve å kjøre med en hjelm som gir mange komfortable og trygge mil på din tohjuling. Og dersom du har muligheten til det, så anbefaler jeg å prøve hjelmen under kjøring på din motorsykkel. Det er eneste muligheten til å finne ut hvordan egenskapene er i praksis. Alle tohjulinger er ulikt formet – det samme er hjelmene – og det er ingen selvfølge at hjelmen du velger passer bak kåpen på din sykkel, sier han.

 

Komfort, støy, turbulens og ventilasjon er avgjørende faktorer ved valg av ny hjelm. En moderne hjelm har gjerne karbonfiber i yttermaterialet, og den har helst innermateriale som beveger seg uavhengig av ytterskallet.

 

Bevegelig
– Hjelmprodusentene legger stadig større vekt på at hjelmen skal absorbere støtet og bidra til at man unngår vridninger i nakken. Dette gjøres blant annet ved hjelp av bevegelig innerskall, slik at dreieakselrasjonen på hodet reduseres. Dette er trenden på nye og moderne hjelmer, sier Fransrud.

Han peker også på levetiden på en MC-hjelm som ikke er så lang som mange kanskje tror.
– Utfordringen er innermaterialet som blir tørt og porøst. Med årene mister dette egenskapene og blir dårligere til å absorbere støt, advarer han.

 

– Bytt derfor hjelm hvert femte år, lyder rådet fra Fransrud. Han får støtte fra de norske motorsykkelimportørene som med bakgrunn i informasjon fra hjelmprodusentene sier at fem år er fornuftig intervall på hjelmbytte.

 

 

Her kan du lese hele hjelm-guiden:hjelm-sak_suzuki-adventure-hjelm

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/trafikksikerhet/slik-velger-du-motorsykkelhjelm/

 

Den gode MC-hjelmens kjennetegn:

  • Ligger ved slagtestene i henhold til ECE-normen, ved akselerasjonen og ved HIC-verdiene på maksimalt 60 % av grenseverdiene
  • Har egnede dempeegenskaper også ved belastninger som ligger betydelig under de høye ECE-belastningene
  • Er lett (ca. 1200 til maks. 1500 g),
  • Er stille (80 til 85 dB(A) ved 100 km/t laminær strømning i vindtunnel)
  • Har robuste og letthåndterlige betjeningselementer (ventilasjon, visir)
  • Har effektiv ventilasjon og duggsikre visir
  • Kan tilpasses optimalt til den individuelle hodeformen ved hjelp av tilsvarende EPS-innlegg eller puter
  • Har en iøynefallende farge/design for å øke synligheten
  • Har innvendig fôring som kan tas ut og vaskes, og som også er hudvennlig (f.eks. absorberer svette, er antiallergisk)
  • Skal ha en såkalt «emergency strap» for at andre skal få hjelmen enkelt av dersom føreren forulykker

 

Slik går du frem når du skal kjøpe ny hjelm:

  • Sørg for å ha god tid. Bruk forhandlere som kan tilby flest mulige hjelmmerker
  • Du finner den omtrentlig passende hjelmstørrelsen ved å måle hodets omkrets fra pannen, over ørene og til bakhodet. Hodeomkretsen i centimeter tilsvarer vanligvis den numeriske hjelmstørrelsen. Hjelmene fra de ulike produsentene vil uavhengig av dette ha delvis forskjellig størrelse. Derfor kan riktig størrelse bare finnes ved å prøve hjelmen
  • Hjelmen må sitte godt på hele hodet uten å trykke. Du vil forstå at hjelmen sitter riktig når hodehuden i pannen følger med hvis hjelmen dreies. Den innvendige fôringen kryper litt sammen etter bruk
  • Be forhandleren om individuell innvendig fôring av hjelmen. For mange hjelmer kan f.eks. kinnputer og puter over hodet tilpasses ditt behov
  • Hvis du er i tvil om hjelmen har den optimale størrelsen, trekker du på deg den samme hjelmmodellen i en størrelse mindre. Når dette ikke er mulig eller når denne hjelmen trykker for mye, vet du at du har valgt den minste du kan ha
  • Hjelmpolstringen skal også ligge mot toppen av hodet i området med issen. Prøv ellers en større hjelm
  • Når hakereimen til hjelmen er satt på og justert korrekt, skal hjelmen ikke kunne trekkes av hodet selv med stor kraftanstrengelse. Hakereimen skal ikke hvile mot strupehodet. Låsen til hakereimen skal ikke trykke mot underkjeven
  • Gå rundt i butikken med hjelmen på hodet i minst 10 minutter. Denne tiden er lang nok til å oppdage eventuelle trykksteder og om huden tåler fôringen
  • Benytt anledningen til å låne hjelmen til en prøvetur. De individuelle forholdene på motorsykkelen din er lettest å teste på denne måten
  • Velg helst hjelmer i lyse, lysende farger slik at du øker sjansen for å bli sett
  • Påse at luftingen er god nok når visiret er lukket
  • Test visirets egenskaper, for eksempel tendensen til å dugge og den optiske kvaliteten ved helt lukket visir
  • Hvis du foretrekker et tonet visir på solrike dager, bør du velge en hjelm med et visir som er lett å bytte med et par håndgrep
  • Når du skal kjøpe hjelmen, benytt deg av den servicen du kan få. Kundeorienterte hjelmprodusenter tilbyr omfattende service når det gjelder reparasjoner og reservedeler. Detaljene får du av forhandleren eller fra bruksanvisningen.