I mange år har customsykler vært de store slagerne. Med lang, lav linjeføring, ypperlig finish og bekvemme allroundegenskaper, har customene en tidløs image som appellerer til svært mange.

I og med at customsykler primært er beregnet på rolig krusing i maksimalt velvære, er ikke dette maskiner som inspirerer til hard kjøring. Styrken ligger i den emosjonelle opplevelsen av å suse avsted på en mektig gromsykkel. Tross det, gir lavt sete og bredt styre fullkommen kontroll i bytrafikk. For ikke å snakke om den befriende opplevelsen man får, ute på den åpne landeveien!

Mange hevder at amerikanerne er opphavet til den moderne custombølgen. Det faktum at mange slike sykler har visuelle likhetstrekk med de amerikanske motorsyklene, skal selvsagt ikke underslås. Likevel er det en kjensgjerning at japansk MC-industri har videreforedlet konseptet. Dagens customsykler, enten de kommer fra Japan eller USA, representerer et mangfold – større enn noensinne.

Customklassen preges også av individualisme. Det å sette sitt eget, personlige preg på sykkelen, er i manges øyne en nødvendighet. Få motorsyklister har et like sterkt forhold til sine kjøretøy som customeierne!