Offroad/Allroad

Med hånda på hjertet, skal vi innrømme at «offroad» ikke lenger er noen fullgod betegnelse på denne typen motorsykler. De senere års utvikling mot større og sterkere modeller har nemlig gått på bekostning av terrengegenskapene. Modellene har utviklet seg til å bli landeveissykler – med offroad-stil!  Årsaken til denne utviklingen ligger faktisk i klassens popularitet.…

Cross/enduro

Dette er syklene som virkelig er beregnet på å ta tøffe tak i vanskelig terreng. Crosserne, de mest avanserte modellene i dette segmentet, er rene konkurransemodeller. Også endurosyklene er i utgangspunktet beregnet på løpskjøring. De har den samme konstruksjonen som cross-syklene, men er i tillegg utstyrt med lys. Enkelte enduroløp foregår nemlig om natten.  Den…

Moped

Mopedene opplever en renessanse i Norge. Dette skyldes ikke minst den kontinentale scooterboomen, som nå også er i ferd med å spre seg hit.  Til tross for at dagens mopedbilde domineres av scooterne, finnes det et rikholdig utvalg av forskjellige mopedtyper. Fra enkle og billige bruksmopeder, via tøffe off-roadere, til rå sportsmaskiner med racingdesign. Felles…

Lett MC

I 1996 ble den særnorske 100-kubikks-grensen for lettvektere erstattet av 125 kubikk. Dermed skjedde en formidabel oppblomstring av interessen. Med nye modeller som, både teknisk og utseendemessig, kan sammenliknes med de største motorsyklene, er lettvekterne blitt en klasse med appell til både ungdom og voksne. Dagens lettvektere er svært avanserte. De kan by på kjøreegenskaper…

Scooter

Scootere er ikke lenger hva de var. Fra å være små og praktiske, urbane transportmidler, har de utviklet seg til avanserte kjøretøy med egenskaper og komfort som kan konkurrere med motorsykler. De har ytelser og stabilitet som gjør dem egnet til såvel bekvem befordring på motorveien, som aktiv kjøring på svingete landeveier. På veien mot…

Naked

Vi tar ikke munnen for full når vi hevder at den moderne motorsykkelhistorien startet i 1969. Da lanserte nemlig Honda sin CB 750 Four-modell. Siden har vi fått sykler som Kawasaki 900 Z1, Suzuki GSX 1100 og Honda CBX. Legender i den nære motorsykkelhistorien. I dag figurerer modeller som R 1150R, CB 1300, Z 1000,…

Touring

Mange mil i maksimalt velvære. Dette er den enkleste karakteristikken vi kan gi touringsyklene. Her er det kjørekomfort, bagasjemuligheter og utstyr som gjelder. Det er, bokstavelig talt, ikke spart på noe for å gi fører og passasjer en luksuriøs turopplevelse. Ikke bare underveis, men også når de kommer til målet, med ønsket om å ha…

Custom

I mange år har customsykler vært de store slagerne. Med lang, lav linjeføring, ypperlig finish og bekvemme allroundegenskaper, har customene en tidløs image som appellerer til svært mange. I og med at customsykler primært er beregnet på rolig krusing i maksimalt velvære, er ikke dette maskiner som inspirerer til hard kjøring. Styrken ligger i den…

Sportstouring

Til tross for at supersportssyklene etterhvert har fått bedre kjørekomfort, er det mange som synes de er for ekstreme. Likevel ønsker de seg en sporty og rask motorsykkel med sikre kjøreegenskaper. Sportstourerne er på mange måter det optimale kompromiss mellom rene sportsegenskaper og god touringkomfort. Teknisk bygger en moderne sportstourer på de samme prinsipper som…

Sport

Mange er på jakt etter sportslige motorsykler. Motorsykler som kan by på perfekte kjøreegenskaper og høy ytelse. Det de er på jakt etter, er fornøyelsen av å oppleve et kjøretøy som formidler finslipt presisjon under de mest krevende betingelser. Dagens supersportsykler har sitt konstruksjonsmessige utgangspunkt i rene racere. Kravene til lav vekt, presis tilbakemelding og…