Med MC-sesongen like rundt hjørnet presenterer vi her 10 meget spennende modeller for 2020!

 

2020 blir et fantastisk år for alle som elsker tohjulinger. For de som liker de litt større motorsyklene i klasse A og A2, så har utvalget aldri vært bedre! Her finner du adventure-sykler med kvaliteter både for asfalt og grus, kule retro-modeller som vekker mye oppmerksomhet og nakenmodeller med bredt bruksområde.

 

Stikk innom din lokale forhandler og se hva som venter i butikken. MC-forhandlerne rundt om i Norge har normal drift og følger naturligvis Folkehelseinstituttets råd og anbefalinger. Det betyr at god hygiene og forebygging av smitte har høyeste prioritet hos din lokale MC-forhandler. Blant annet vaskes og desinfiseres butikkene kontinuerlig.

 

Her har vi plukket ut 10 av de spennende 2020-nyhetene som du kan ta i nærmere øyesyn hos din forhandler. Dette er sykler i Klasse A og A2. En god del av modellene som er utstilt hos din forhandler kan registrerer i begge klasser.

 

BMW F 900 R

Nye BMW F 900 R er et optimalt utgangspunkt når du er på jakt etter de perfekte øyeblikkene, i byen eller på landeveien. Den kjøreglade nakenmodellen fra BMW har alle kvaliteter du ønsker for herlige dager på asfalten.

Klikk her for å se video med BMW F 900 R!

BMW kan mer enn å produsere verdens mest populære eventyrmotorsykler, og roadster har lang tradisjon hos den tyske produsenten. Med nye F 900 R tar BMW segmentet ytterligere et hakk videre, med en naken sykkel som er like morsom som den er enkel å kjøre.

 

F 900 R tilbyr sportslig kjøreglede og et unikt utvalg av tilbehør. Den er sportslig, aktiv og fokusert på en dynamisk opplevelse. Roadsteren fra BMW Motorrad formidler en følelse av frihet kombinert med en moderne livsstil.

 

Hjertet i F 900 R er parallell-twinnen som kom først på den kritikerroste adventure-modellen F 800 GS i 2008. Den momentsterke motoren er et smart valg for alle som trives med forutsigbar posjonering av kreftene. I F 900 R er motoren tunet enda mer effektivt, med økt dreiemoment og svært fin motorgange, takket være to balanseaksler.

 

F 900 R er til å stole på – uansett vær og føre. Med de to kjøremodusene «Rain» og «Road» har du alltid kontroll på gassen. I tillegg kan du krysse av for tilvalget med kjøremodusen «Pro», da får du også med DTC, Dynamic Traction Control, ABS Pro og Dynamic Brake Control (DBC). ABS Pro gir enda tryggere bremsing under nedlegg.

 

Du kan også velge F 900 R med elektronisk støtdemping. Modellen har adaptive lys, som er en del av ekstrautstyret Headlight Pro. Kraftfult LED-lys rundt sykkelen er standard. Velger du «Emergency Call», så får du rask hjelp i eventuelle nødsituasjoner.

 

F 900 R kan også leveres som klasse A2, tung MC mellomklasse. Legg også merke til lav salhøyde på 815 millimeter, som gjør den enkel å håndtere for alle ulike typer motorsyklister.

 

Teknikk:

Motor: 4-takt, væskekjølt, parallell-twin, 895 cm², 105 HK

Vekt: 219 kg

Salhøyde: 815 mm

Bensintank: 13 liter

Klikk her for å lese mer om BMW F 900 R!

 

Ducati Streetfighter V4

Ducatis superbike Panigale V4 har endelig fått en nedstrippet bror med nye Streetfighter V4. Uten racing-kåpe og med bredt styre er den italienske skjønnheten klar for å sjarmere alle som elsker sydeuropeisk motorsykkelkunst. Vakrere blir det knapt.

 

Den minimalistiske LED-frontlykten fanger ånden til Streetfighter V4 perfekt. På den ene siden minner den om fronten på Panigale V4, og på den andre fremkaller det vanvittige gliset fra «Jokeren» (tegneseriefiguren som Ducati Style Center hentet inspirasjon til).

Klikk her for å se video med Ducati Streetfighter V4!

Men Ducati Streetfigheter V4 er mye mer enn bare en fryd for øynene og design som er bygget for fart. Den er et imponerende konsept som oser av ren ytelse. I den sportslige rammen sitter det en 1103 kubikk stor V4-motor som yter 208 hestekrefter og 123 Newtonmeter.

Ikke nok, sa du? Da er det bare å avlyse familiens feriehytte og legge inn bestilling på Ducati Performance Akrapovic-anlegget som gir streetfighteren 220 hester og reduserer sykkelens vekt med hele 6 kilo. Da veier modellen nærmere 170 enn 180 kilo. Vi snakker om en vekt/effekt-ratio som for bare noen år siden var nesten utenkelig i en streetfigheter.

 

Ducati var virkelig «streetsmart» da de tunet V4-motoren for gatebruk. Toppeffekten ligger et stykke under opphavet i superbiken Panigale V4. Men dreiemomentet er beholdt, og kreftene du ikke har på topp finner du i et råsterkt mellomregister. Det er der du gjerne ønsker kreftene for kjøring på landeveien.

Nært sagt som vanlig har Ducati hentet den grunnleggende motorteknikken fra MotoGP. Motoren i Streetfigheter V4 er designet med V4 MotoGP-motoren som utgangspunkt. De fleste vitale målene er identiske. Løsningen med 90-graders V4 gir en ekstremt kompakt motor, som igjen betyr de beste betingelsene for sentralisering av masse og bevegelige deler i motorsykkelen. Det er ikke mange kjøretøygrupper hvor du kan kjøre på gata med teknikk og ytelser som i den aller råeste racingklassen.

 

Streetfighter V4 har den aller siste versjonen elektronikkpakke fra Ducati. Det innebærer en 6-akslet IMU, som til enhver tid kontrollerer blant annet nedleggvinkel og hjulspinn. Elektronikken fører tilsyn med alle deler av kjøringen: noen kontroller styrer start, akselerasjon og bremsing, andre håndterer trekkraft, mens noen gir en hjelpende hånd i kurvene

 

Teknikk:

Motor: 4-takt, væskekjølt, 90° V4, 1103 ccm²

Vekt: 180 kg

Salhøyde: 845 mm

Bensintank: 16 liter

Klikk her for å lese mer om Ducati Streetfighter V4!

 

Harley-Davidson LiveWire

Amerikanske Harley-Davidson ønsker velkommen til en annerledes måte å kjøre motorsykkel på med nye LiveWire. Her opplever du øyeblikkelig kraft når du vrir på gassen. Det finnes ingen clutch å slippe ut. Ingen giring. Alt du gjør er å vri om gassen og fyke av gårde. Enkelt, lydløst og effektivt. Magnetmotoren produserer 100 % av det nominelle dreiemomentet umiddelbart ved gasspådrag. Det er årsaken til den utrolige akselerasjonen på LiveWire, som bruker 3 sekunder på 0-100 km/t.

Klikk her for å se video med Harley-Davidson LiveWire!

Elektrisk motorsykkel fra Harley-Davidson slo omtrent ned som lyn fra klar himmel, da det ble kjent for en tid tilbake. Men fra motorens muskulære form, til den aggressive «attituden», leverer LiveWire det ikoniske utseendet du forventer fra en Harley‑Davidson motorsykkel. Rekkekvidden på nye LiveWire er opp til 158 kilometer. LiveWire kommer med høyspenningsbatteri som gir en minimum rekkevidde på 158 km i byen eller 152 km kombinert stop-and-go og motorveikjøring.

 

LiveWire tilbyr to måter å lade på. Enten kan du bruke den innebygde Level 1-laderen og strømkabel for å koble til et standard uttak og få fullt batteri over natten. For raskere ladning kan du bruke offentlige hurtigladere (Level 3) der du kan lade til 80 % på 40 minutter eller til 100 % på en time.

 

Elektriske LiveWire har sju kjøremoduser som kontrollerer ytelsene til motorsykkelen elektronisk og bestemmer i hvor stor grad de elektroniske hjelpesystemene (RDRS) skal gripe inn i kjøringen. Hver kjøremodus består av en forhåndsdefinert kombinasjon av krefter, regenerering, gassrespons og antispinnkontroll. LiveWire leveres med fire forhåndsprogrammerte moduser: Sport, Road, Range og Rain, i tillegg til tre moduser føreren selv kan definere.

 

Det er muligheter til å koble deg til sykkelen via smarttelefon, ved hjelp av den nyeste versjonen av Harley-Davidson App. Her kan du sjekke sykkelens status inkludert batterinivå, få «tuklingsvarsler» dersom noen skulle bli litt for ivrig når de beundrer sykkelen, sporing av stjålet sykkel og mer.

LiveWire har en lett, støpt aluminiumramme som er ekstremt stiv. Dette bidrar til den nøyaktige og responsive håndteringen av motorsykkelen som gjør at LiveWire gir en spennende kjøreopplevelse.

 

Teknikk:

Motor: Revelation

Batteri: 15,5 kWh, oppladbart energilagringssystem (RESS)

Vekt: 249 kg

Salhøyde: 780 mm

Rekkevidde: Opp til 158 km (bykjøring)

Klikk her for å lese mer om Harley-Davidson LiveWire!

 

 

Honda CRF1100 Africa Twin

En fantastisk motorsykkel er blitt enda bedre! Honda Africa Twin er tohjulingen som takker ja til alle utfordringer du gir den – om det er snakk om det store eventyret i fremmede land, eller rett og slett bare den daglige kjøreturen til kontoret. Uansett formål, så byr Africa Twin på ekstremt mye kjøreglede for mange ulike typer motorsyklister.

Klikk her for å se video med Honda CRF1100 Africa Twin!

Vekten er redusert med hele fem kilo. Det gir Africa Twin skarpere offroad-egenskaper. Den har og forbedret førerposisjon for både sittende og stående kjøring. Styret er 22,5 mm høyere. Det er nyanser som betyr mye for offroadentusiasten. På en ny Africa Twin takler du all slags terreng. Den gir deg både utseende og følelsen av en ekte rallymaskin.

Motoren leverer nå mer ytelse og kraft. Med 102 hestekrefter og et dreiemoment på 105 Newtonmeter, gir den 1084 kubikk store parallell-twin-motoren potente ressurser gjennom hele registeret. Motoren leverer 7 prosent høyere toppytelse og 6 prosent mer i maksimalt dreiemoment.

En variabel Exhaust Control Valve (ECV), ikke ulik den vi ellers finner i CBR1000RR Fireblade, gir økt ytelse og effektivitet ettersom den åpner ved høyere turtall og gir hyggelige eksostoner ved lavere turtall.

En 6,5 tommers stor touch-basert TFT-skjerm i farger viser oversikt over motorsykkelens omfattende systemer. Her kan du enkelt velge mellom ulike kjøremoduser – inkludert egen offroad-modus. Skjermen kan også brukes med hansker på. Det er støtte for Apple CarPlay® og Bluetooth-tilkoblinger. En praktisk USB-port er plassert ved instrumenteringen.

I kjernen av Africa Twin finner vi en seks-akset IMU som kontrollerer syv nivåer av antispinn, men også tre nivåer av Wheelie Control (kan deaktiveres), sving-ABS (med offroad-modus), Rear Lift Control og DCT-hellingsdeteksjon. Cruise control er standard.

Africa Twin kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse. Og du har et bredt utvalg tilbehør å velge mellom, blant annet originale kofferter i aluminium. Det kan være en god investering foran ditt neste eventyr!

Teknikk:

Motor: 4-takt, væskekjølt, 90° V-Twin, 1084 ccm², 102 HK

Vekt: 226 kg

Salhøyde: 850 mm

Bensintank: 18,8 liter

Klikk her for å lese mer om Honda CRF 1100 Africa Twin!

 

Indian FTR 1200 Rally

Nye Indian FTR Rally kombinerer retro design med moderne ytelser. Det er ikke tilfeldig. Indian ble etablert allerede i 1901, og var dermed det første amerikanske motorsykkelmerket. Tradisjoner og retro er nemlig selve kjernen til Indian – noe nyheten FTR Rally et synlig bevis på. Om det er på gata, i byen eller ute på landeveien; FTR Rally vil bli lagt merke til uansett, med sitt tradisjonelle, men like vel råkule design. Legg for eksempel merke til den brune spesialdesignede salen som forsterker hele konseptet.

Klikk her for å se video med Indian FTR 1200 Rally!

Og hva sier du til eikefelger, dekk med grove knaster, lekker sortlakkert opp-ned forgaffel, stilig rund frontlykt med en perfekt dimensjonert vindskjerm og et kraftfullt eksosanlegg som slynger seg elegant bakover mot den frekke hekken?

 

Men la deg ikke lure av det kule designet! Bak den lekre sortlakkerte rørrammen sitter det nemlig en 1203 kubikk stor V-twin med krefter nok til å underholde enhver fører. Et dreiemoment på hele 120 Newtonmeter allerede ved 6000 omdreininger sier mye om hvor sterk FTR Rally er på lavere turtallsområder. Og det er nettopp slik førerne av denne typen sykler vil ha det: Kompromissløs tilbakemelding når gassen tas i bruk.

Glem ikke lyden av en buldrende V-twin på størrelse med en moderne personbil. Indian trykker på de riktige knappene når følelsene til den rette målgruppen skal utfordres.

 

FTR Rally appellerer faktisk til flere av de store trendene innen motorsykkelindustrien. Ikke bare har den de riktige retrolinjene som svært mange kunder liker – den har også et rally-design som er i vinden.

 

For å være helt sikker på at folk snur på hodene når FTR Rally cruiser gjennom byen, så har Indian brukt «Titanium Smoke» maling, med den velkjente Indian-logoen på tanken. Og de har Pirelli Scorpion Rally STR-dekk, montert på aluminium spilefelger med rød pinstriping. Sammen med den brune salen og den kule vindskjermen danner det seg et ikonisk design som skiller seg ut fra mengden. Ikke bli overrasket om dette er en modell det blir snakket om i mange tiår!

 

Indian har brukt moderne teknologi når de har bygget nye FTR Rally. De har puttet på cruise control som standard. En hurtigladende USB-port lar deg enkelt lade mobile enheter, slik at du har strøm nok på mobilen til å la verden vite at det er lenge til du kommer hjem. I tillegg er LED-lys standard, både foran og som signallys.

 

Alt dette, kombinert med en aktiv kjørestilling som du aldri blir sliten av, solide radialt monterte 320 mm Brembo-bremser og kjøreegenskaper som tar deg med nøyaktig dit du vil, bidrar til at du får en venn for livet med nye Indian FTR Rally.

 

Teknikk:

Motor: 4-takt, væskekjølt, 90° V-Twin, 1203 ccm²

Vekt: 240 kg

Salhøyde: 815 mm

Bensintank: 13 liter

Klikk her for å lese mer om Indian FTR 1200 Rally!

 

Kawasaki Z H2

Kawasakis ikoniske Z-familie har fått nytt familieoverhode! Z H2 har med sin kompressormatede rekkefirer et unikt utgangspunkt til å stjele alle overskriftene i den frekke streetfighter-klassen. Når vi vet at utgangspunktet for byggingen av nye Z H2 er en superbike med 300 hestekrefter, så skjønner vi at den gatetilpassede streetfighteren tilbyr helt ekstreme krefter.

Klikk her for å se video med Kawasaki Z H2!

Z-tradisjonene strekker seg nesten 50 år tilbake i tid, med ikonet Kawasaki Z1 som ble lansert i 1972. Z1 satte rekorder og var den sterkeste japanske rekkefireren den gang. Nesten 50 år senere er situasjonen omtrent identisk, med nye Z H2 som setter en helt ny standard i den den nakne streetfighter-klassen. Z H2 yter 200 hestekrefter og 137 Nm.

 

Når grensene flyttes for å oppnå mer effekt, vil MC-ingeniørene ofte ende opp med høy vekt og stort volum. Z H2 unngår dette problemet ved bruk av kompressor. «Balanced Supercharged Motor» genererer en ekstrem effekt i en lett og kompakt innpakning. Den skaper en intens akselerasjon som overgår alt en tilsvarende suge-motor kan prestere. Kraftleveransen er enorm, men er lineær og absolutt håndterbar.

 

Og det er ikke uvesentlig når vi snakker om en gateregistrert tohjuling med slike krefter. Moderne teknikk sørger for at du som fører får all den bistanden du trenger for å styre de ville hestene. Z H2’s avanserte elektronikkpakke inkluderer flere elektroniske kontroll system som KTRC, KCMF, og KIBS. Systemet henter informasjon fra en IMU-sensor som føler bevegelser og krefter i chassis. Disse fører-assistanse systemer hjelper føreren til en sikker håndtering av denne kraftfulle kompressormatede sykkelen, samtidig som de gir nyttig informasjon til TFT-displayet. I tillegg bidrar Elektronisk Cruise Control og KQS (Kawasaki Quick Shifter ) til en svært kjørevennlig maskin.

Tre valgbare Power Modes og integrerte Riding Modes, linket til KTRC og Power Mode er ekstremt lett å operere, slik at fører kan ha 100 % fokus på kjøringen.

 

For sikker kjøring i alle hastigheter, trenger ZH2 et bremsesystem som står til motoreffekten. Frontbremsene er utstyrt med Brembo M4.32 monoblokkalipere. Maskinert ut fra en aluminiums blokk, har de maksimal styrke, ingen fleks og en formidabel bremsestyrke. Kaliperne er radialmontert for maksimal ytelse.

Nissin master pumpen er fintunet til Kawasakis spesifikasjoner og fungerer perfekt i samarbeid med kaliperene, med lett doserbar bremsekraft.

 

Modellen er utstyrt med smartphone connectivity-funksjon, som tillater oppkopling via Bluetooth. Med mobilen kan du forberede kjøreturen ved å sette rider-modes, og du kan etter turen laste ned full logg fra sykkelen.

 

Teknikk:

Motor: 4-takt, kompressormatet rekkefirer, 998 kubikk/200 HK

Vekt: 239 kg (kjøreklar)

Salhøyde: 830 mm

Bensintank: 19 liter

Klikk her for å lese mer om Kawasaki Z H2!

 

KTM 890 Duke R

En mer morsom motorsykkel enn KTM 890 Duke R skal du lete lenge for å finne. Med bare 166 kilo, 121 hestekrefter, et robust chassis og effektive bremser, ligger alt til rette for mye moro med nye 890 Duke R. Vi snakker om en kompromissløs mellomklassesykkel med kvaliteter et godt stykke unna det du vanligvis forventer i mellomklassen med nakensykler.

Klikk her for å se video med KTM 890 Duke R!

KTMs Duke-tradisjoner strekker seg helt tilbake til 1994 da den første «hertugen» ble lansert. Navnet har vært assosiert med høy morofaktor gjennom et kvart århundre. 2020-versjonen er intet unntak, 890 Duke R er nemlig en modell i beste KTM-ånd. Motoren er en tosylindret 890 kubikk konstruksjon, hvor forrige generasjon 790-motor var utgangspunkt under byggeprosessen. Nye 890 har større kubikkvolum, mere krefter gjennom hele effektregistret og er ikke minst sterkere helt på topp. 121 hestekrefter og 99 Newtonmeter sparker godt i en slik lett konstruksjon.

 

Legg for øvrig merke til eksosanlegget, som på tross av at det er løftet opp under hekken, i sin helhet er plassert nærmest under salen. Det er i sum ikke mye masse bak føreren. Sentralisering av masse er alltid et viktig tema for motorsykkelingeniører over hele verden. Det er liten tvil om at KTM har lykkes med dette i nye 890 Duke R. For KTM handler det mye om å lage en motorsykkel med kvikke egenskaper. Lettere og mer stabil har vært nøkkelordet under utviklingen av 890 Duke R. Modellen er faktisk hele 3,5 kilo lettere enn forgjengeren 790 Duke.

 

890 Duke R leverer det en forventer av en sykkel med R-benevnelse. Men den aggressive banekjøreposisjonen har ikke gått på bekostning av gatekjøring. Den fungerer også ypperlig som fremkomstmiddel til jobben i sentrum. Faktisk skal det godt gjøres å ferdes så moro som med en slik tohjuling.

 

Og dersom en litt lang reise er et mål i løpet av sesongen, så vil du finne det rette tilbehøret som forvandler 890 Duke R om til rene toureren, med blant annet kofferter som bidrar til at du får med deg alt du trenger på reisen. Om du velger den andre retningen, så får du akkurat det tilbehøret du trenger for å bygge din Duke R om til en rendyrket baneracer.

 

Teknikk:

Motor: 4-takt, væskekjølt, 2-sylindret, 890 ccm²

Vekt: 166 kg

Salhøyde: 834 mm

Bensintank: 14 liter

Klikk her for å lese mer om KTM 890 Duke R!

Suzuki V-Strom 1050 XT

Den rendyrkede og komplette XT-versjonen av Suzuki V-Strom 1050 er skreddersydd for deg som trives best der bygrensen slutter. Dette er kjøremaskinen som sluker flere land før solen går ned. Med 2020-oppdateringene er V-Strom 1050XT et av de virkelige gode alternativene i Adventure-klassen!

Klikk her for å se video med Suzuki V-Strom 1050 XT!

V-Strom 1050XT har en god del ekstra utstyr og teknologi sammenliknet med standard 1050. Den har eikefelger, justerbar vindskjerm, sentralstøtte, krasjbøyler, ekstra motordeksel, handguards, LED signallys, justerbar salhøyde og 12 V-uttak under salen. 1050 XT fremstår dermed som en komplett eventyrmaskin.

 

XT-modellen har også Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), med en ny seks-retningers/tre-akset IMU. S.I.R.S. Og den har cruisekontroll, oppdatert ABS og et kombinert bremsesystem som nå inkluderer Hill Hold Control. I tillegg har den såkalt «Slope Dependent Control System» som styrer bakhjulsløft når du kjører bratte nedkjøringer.

 

Basisoppskriften til kjøregleden finner du i den momentsterke V-twinnen på 1037 kubikk. Twin Spar aluminium-rammen balanserer vekt og stivhet med optimale kjøreegenskaper på alle typer veier. Det gir fantastiske kjøreegenskaper.

 

Aluminium-svingarmen bak kontrolleres presist av den fullt justerbare støtdemperen. Ved enkelt å bruke dreiehjulet på demperen definerer du sykkelens egenskaper. Du kan stive den opp dersom du har passasjer og bagasje. Eller du kan gjøre den mykere for mer komfort.

Også foran har V-Strom justerbare dempere. Gaffelen fra KYB tilbyr kjøreopplevelser i toppklasse.

 

Den oppgraderte motoren har fått et 4-trinns kjøreprogram som gir deg som fører bedre utgangspunkt under alle slags forhold og veier. Traction control-systemet registrerer kontinuerlig hastighet på begge hjulene, åpningen på gassen, motorturtall og gir. Systemet reduserer raskt motorkraften dersom det oppdager hjulspinn, ved å justere tenningen og lufttilførselen i motoren.

 

Med alle justeringsmuligheter både på støtdempere og motor, er V-Strom 1050 XT klar for alle typer eventyr!

 

Teknikk:

Motor: 4-takt, væskekjølt, 90° V-Twin, 1037 ccm²

Vekt: 247 kg

Salhøyde: 850 mm

Bensintank: 20 liter

Klikk her for å lese mer om Suzuki V-Strom DL 1050 XT!

 

Triumph Tiger 900

Adventure-motorsykkelen Triumph Tiger ble en umiddelbar suksess for britiske Triumph da den ble tatt imot med åpne armer av motorsykkelpressen i 2010. Kombinasjonen sterk tresylindret motor, lettkjørt chassis og nøyaktig det designet kundegruppen ønsket, var midt i blinken.

Klikk her for å se video med Triumph Tiger 900!

Og 10 år senere kommer den aller beste Tiger-modellen som noensinne er produsert. Triumph Tiger anno 2020 er vokst til 888 kubikk, den har fått 95 hestekrefter, 87 Newtonmeter dreiemoment og best av alt: Et enormt utvalg av tilbehør som gjør at du kan bygge din Tiger 900 nøyaktig etter dine referanser.

 

Motoren i Tiger er blitt helt ny, med 10 prosent mer dreiemoment og markant mer krefter gjennom hele effektregisteret. I mellomregisteret er den 9 prosent sterkere. På tross av at Tiger tilfredsstiller de strenge avgasskravene, så har den fått en enda mer karakterfull og mer distinkt lyd.

I tillegg har kjølesystemet fått en solid oppdatering. Størrelsen har krympet og plasseringen er mer sentrert i rammen. Resultatet er en motorsykkel med ytterlig optimaliserte egenskaper og bedre balanse.

 

En ny lettvektsramme bidrar til at nye Tiger 900 er lettere enn forgjengeren. Det gir bedre forutsetninger både på og utenfor asfalten. Også støtdemperne er helt nye, med suveren kvalitet, alle justeringsmuligheter og akkurat så lang fjæringsvei som du forventer at en slik sykkel skal ha. Velger du GT Pro får du elektronisk styrte støtdempere.

Tiger kan leveres komplett med all den moderne teknikken du ønsker. My Triumph Connectivity System, ny og optimalisert ABS-versjon og traction control med kurvefunksjon, seks ulike kjøremoduser, quickshifter, LED-lys og sikker USB-ladning. Legg også merke til det lekre 7-tommers TFT-instrumentpanelet hvor du kan kontrollere hele moroa.

 

Triumph har produsert et bredt utvalg tilbehør til Tiger 900, for å øke komforten eller gjøre deg til en enda bedre motorsyklist. Det finnes også ferdige pakker, tilpasset ulike formål. Trekker-kit passer for den som skal reise langt, mens Expedition-kit er mer offroad-orientert.

 

Tiger 900 kommer i flere ulike versjoner: Tiger 900 standard, Tiger 900 GT, Tiger 900 GT Low, Tiger 900 GT Pro, Tiger 900 Rally og Tiger 900 Rally Pro. De to Rally-versjonene er de mest offroad-orienterte. Tiger 900 GT og GT Pro er de litt mer urbane brødrene som heller ikke sier nei takk til en langtur, mens Tiger 900 er basismodellen. GT/GT Pro og Rally/Rally Pro kan leveres som klasse A2.

Tiger 900 GT Low har 50 mm lavere sittehøyde enn Tiger 900 GT.

 

Teknikk:

Motor: 4-takt, væskekjølt, 3-sylindret, 888 ccm²

Vekt: 192  kg

Salhøyde: Fra 760 mm

Bensintank: 20 liter

Klikk her for å lese mer om Triumph Tiger 900!

 

Yamaha Tracer 700

Allsidige og lettkjørte Yamaha Tracer 700 er oppdatert til 2020. Den leverer det beste fra to verdener: Den er både morsom å kjøre på landeveien, og den er perfekt for daglig pendling til jobben i sentrum. For det er faktisk reisen, og ikke målet, som betyr aller mest for motorsyklistene?

Med ny ramme og et aggressivt, nytt utseende er nye Tracer 700 den typen motorsykkel som kan klare nesten hva som helst, nært eller fjernt, i byen eller på landeveien.

Klikk her for å se video med Yamaha Tracer 700!

Nye Tracer 700 kommer fra en familie av Yamaha Sport Touring-sykler som er beundret for sine fremragende prestasjoner og evnen til å utmerke seg i alle situasjoner, og er konstruert for å innfri alle forventningene til kresne motorsyklister. Alene eller med passasjer. Med eller uten bagasje. Rolig bykjøring og rask landevei. Tracer 700 er et allsidig våpen som løser alle utfordringer.

 

Motoren til Tracer 700 er en velprøvet og anerkjent parallell-twin på 689 kubikk. Den leverer maksimum kraft på 8750 omdreininger og maksimalt dreiemoment på 6500. Yamahas crossplane-teknologi, med en veiv som gir variable tenningssekvenser, gjør at motoren kan levere sterkt, lineært dreiemoment som responderer direkte på førerens gassing.

Med et forbedret utvekslingsforhold er 2020-modellen enda morsommere å kjøre. Her er det krefter i overflod både for nybegynnere og de mer erfarne førerne.

 

Utstyrt med doble, skrå LED-parkeringslys og kraftfulle LED-projektorhovedlykter, kommer Tracer 700 med et moderne og aggressivt nytt utseende som har mye «attitude». Den kompakte og lette, kåpen fremhever motorsykkelens dynamiske holdning for å gi en mye skarpere og mer «rovdyraktig» følelse. Den kompakte og aerodynamiske kåpen sklir sømløst sammen med bensintanken og gir rikelig med beskyttelse mot vind og vær, for å gi økt komfort på langturer. Den nye forskjermen følger denne nye designen for å forsterke motorsykkelens formidable nye stil.

 

Tracer 700s kompakte karosseri er utstyrt med en lett, rørformet ramme og en lang svingarm i aluminium som gir 1460 mm akselavstand, og er et av de mest smidige og spennende i sporttouring-klassen. Med den lave vekten på bare 196 kilo, kombinert med den spennende, momentrike motoren og sterke kraften, oppnår Tracer 700 et ypperlig forhold mellom vekt og effekt, noe som gir en virkelig enestående kjøreopplevelse.

 

Yamaha Tracer 700 leveres også som klasse A2.

 

Teknikk:

Motor: 4-takt, væskekjølt, parallell-twin, 689 kubikk

Vekt: 196 kg

Salhøyde: 840 mm

Bensintank: 17 liter

Klikk her for å lese mer om Yamaha Tracer 700!