Sommerferien er i full gang for mange og det. er mange norske og utenlandske motorsykler på veiene. Med og uten passasjer og oppakning. Når du laster opp sykkelen med ekstra oppakning og passasjer er det viktig å tenke på at kjøreegenskapene endres og ting tar med tid enn du kanskje er vant med fra kjøring alene. Husk derfor på noen av disse enkle tipsene for en bedre og trygger tur med kjøring med bagasje og passasjer:

Motorsykkelens egenskaper endres som følge av høyere vekt, annet tyngdepunkt, økt belastning på støtdempere som kan gi annen geometri på sykkelen og økt bremselengde.

Med en uerfaren passasjer er bør deg gis en innføring i hvordan motorsykkelen oppfører seg- legger seg over i svinger, og at vedommende da da må følge sjåførens og sykkelens bevegelser.

Passasjeren bør sitte inntil sjåføren og forankre sittestillingen ved å knipe sammen med knær og lår. Passasjeren skal ha føttene på fothvileren, og ikke stikke bena ut når sjåføren bremser opp. En toppboks er et godt tilbehør ved kjøring med passasjer for økt sikkerhet og komfort i ryggstøtten.

Passasjeren har samme behov for beskyttelse som føreren og trenger samme sikkerhetsutstyr med kjøredress, hjelm, støvler og ryggskinne og hansker. Kjør slik at den første turen med passasjer blir en trygg og god opplevelse.

Når motorsykkelen blir tyngre vil det være fordelaktig å stramme opp fjæringen på de syklene som har denne muligheten. På nyere touring og adventuremodeller kan dette ofte gjøres elektronisk med knapp på styre, mens man på eldre og litt enklere sykler må gjøre det manuelt. Stram forspenningen (preload) slik at sykkelen holder en lik, rett linje som den ville gjort uten den ekstra belastningen og slik at svingarmen peker svakt nedover.

Andre ting å huske på ved kjøring med

  • Sett opp motorsykkelen for ekstra last- stram fjæringen (preload)
  • Instruer eventuelle passasjerer om hvor man holder fast og ikke
  • Pakk bagasjen for lavest mulig tyngdepunkt
  • Ting tar mer tid og går ikke like lett som en sykkel uten last