Salget av tohjulinger holder seg stabilt og høyt. I første kvartal 2022 ble det registrert hele 2.202 nye moped, lett og tung MC i Norge. Dette er svakt ned fra samme periode i fjor, men fortsatt på et svært høyt nivå til tross for forsinkelse og leveringsutfordringer på noen modeller.

Tung MC øker

Salget av tyngre motorsykler (fra 126 cc og opp) gjør det enda bedre enn i fjor og hadde økt med 1,9% fra det rekordsterke 2021 i det klokken bikker over i april. Hele 1.418 nye sykler ble registrert på norske skilt, hvor Honda og Yamaha kniver om førsteplassen med henholdsvis 271 og 269 nye tunge sykler. De begge ligger på en markedsandel på ≈ 19% før vi ser BMW på tredjeplassen med 186 sykler og ≈ 13% markedsandel viser tall fra OFV, Opplysningsrådet for veitrafikken.

Registreringer i første kvartal
Salget av de lette motorsyklene, på 125 CC i perioden 01.01.2022-31.03.2022 er på 439 nye sykler. Salgsmessig i første kvartal var særlig mars var en sterk måned med 365 av de totalt 439 nye sykler på veien. Dette er en nedgang på 15,3% fra samme periode i 2021, men fortsatt gode tall- særlig tatt i betrakting at flere importører har hatt leveringsproblemer. Dermed vil tallene se annerledes ut etter hvert som vi beveger oss fremover i årets 12 måneder. Tre populære lett motorsykler er Honda CB 125 R, KTM 125 Duke og Yamaha XSR 125.

Merke og modell Antall tunge sykler
Yamaha MT-07 62
Honda CB 650 R 53
BMW R 1250 GS Adventure 49
Yamaha Tenere 700 28
Honda CB 500 X 38
Yamaha MT-09 37
BMW R 1250 GS 33
Honda NC 750X 15
KTM 390 Duke 22
Honda CMX 500 Rebel 25
Honda CB 650 R – en populær tung motorsykkel.
Merke og modell Antall lette sykler
Honda CB 125 R 12562
KTM 125 Duke 12542
Yamaha XSR 125 12432
Fantic 125M 12520
Honda Monkey 125 12423
Kawasaki Z 125 12517
Honda Super Cub C125 1256
Honda CBF 125 12415
Husqvarna Svartpilen 125 12513
Yamaha YZF-R 125 1257
Yamaha XSR 125- so sine større brødre selger den godt.