I løpet av 2019 innføres det ny standard for motorsykkelbekledning. Bransjen tror det vil bli enklere for forbrukerne å kjøpe MC-klær tilpasset sitt personlige bruksområde.

 

Helt siden 2002 er det CE-standarden EN 13595 1-4 som har vært grunnlag for godkjenning av MC-klær. Standarden EN 17092 1-6 erstatter denne når den trer i kraft i løpet av 2019. Dato er foreløpig ikke bekreftet, men det er trolig snakk om våren 2019.

 

Dette gjelder standard for godkjenning av MC-klær, som vil komme i tillegg til eksisterende godkjennelse på beskyttere.

Cato Moen hos MC-bekledningsprodusenten Jofama mener kundene er vinnerne når de nye reglene innføres.

Hva betyr den nye CE-standarden for norske motorsyklister?

 

Daglig leder hos Jofama Norge, Cato Moen, tror det først og fremst blir enklere for motorsyklister å finne klær som passer sitt bruk.

– Det vil bli enklere å sammenlikne produkter mellom ulike produsenter. I tillegg tror jeg det blir lettere å finne klær som er tilpasset den individuelle motorsyklistens behov, sier han.

 

Jakker, bukser, hele dresser og todelte MC-dresser vil bli delt inn i ulike klasser etter å ha vært gjennom en omfattende test. Slik ser klassene ut:

 

Klasse AAA:
Dette er klær for «hardcore» bruk, for eksempel til banekjøring og konkurranse. Deltar du på trackdays med din gatemotorsykkel, så er det klasse AAA som gjelder, for maksimal beskyttelse. Bekledningen i denne klassen har mindre fokus på komfort enn de øvrige klassene.

 

Klasse AA:
Kravene til beskyttelser er ikke like strenge som i klasse AAA. Her finner vi mer touring-orienterte produkter, og klærne i denne kategorien tilbyr mer komfort enn klasse AAA. Høy grad av sikkerhet, men også en god del komfort for de lange landeveisturene.

 

Klasse A:
Denne klassen tilbyr minst grad av beskyttelse og er en slags «urban riding-klasse». Bykjøring og kjøring i høye temperaturer krever bedre ventilasjon, og i klasse A er disse behovene veid høyere enn klasse AAA og AA som har mer fokus på beskyttelse.

 

Klasse B:
Denne klassen er i utgangspunktet lik klasse A, men har ikke støtabsorberende materialer på utsatte steder (for eksempel kne, skulder og albue). Klærne i denne klassen anbefales å brukes sammen med beskyttelser under – for eksempel i form av beskyttelsejakke med ryggplate og beskyttere på utsatte steder.

 

Klasse C:
Her finner vi plagg med beskyttelser på utsatte steder. Disser plaggene skal brukes sammen med plagg fra de øvrige klassene, og tilbyr alene ikke beskyttelse på øvrige plasser enn der det er støtabsorberende beskyttelser.

 

Cato Moen forteller at flere produsenter av motorsykkelbekledning allerede har produkter i salg som tilfredsstiller kravene i flere av klassene. Han ser ingen grunn til at MC-klær skal bli vesentlig dyrere med den nye standarden.

– I mine øyne er forbrukerne vinnerne. De får bedre betingelser når de skal kjøpe MC-klær, sier han.

 

Det er EU som står bak kravene om CE-merking av motorsykkelklær. Bekledning som er ment å beskytte mot vann, vind og vær må ikke testes og godkjennes i den nye standarden. Dette gjelder for eksempel regnklær.