MC bransjen forventer god vekst i 2021 som følge av Norgesfokus, Norgesferie, COVID-19 og økt interesse for motorsykkel i markedet. Motorsykler har også blitt billigere i år som følge av at avgiftene på motorsykkel ble redusert i forbindelse med vedtaket av årets statsbudsjett i Stortinget før nyttår. Når vi skriver første uken i mars er det registrert hele 928 nye tohjulinger i Norge, noe som er 3,1 prosent vekst fra samme periode i 2020. 566 av disse var tunge motorsykler, hvorav 1/5 av disse ble solgt i første uken av mars, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OVF). Et tydelig tegn på at våren er i gang i MC-Norge.

I fjor opplevde bransjen en samlet vekst på 3 prosent (moped, lett og tung mc) sammenlignet med 2019. Det betyr at det ble solgt 12.095 (11.744 i 2019) kjøretøy i 2020. 6.659 (6.162 i 2019) av disse var tunge motorsykler. Dermed økte salget av tunge motorsykler med hele 8,1 prosent i 2020 sammenlignet med året før. Det ble samlet sett solgt 2.515 lette motorsykler i 2020. Størst vekst ventes innen ungdom i alderen 18-25, aldersgruppen 45-65 og blant kvinner.

Stadig flere kvinner kjører motorsykkel i Norge.

– Mens motorsykkelforretningen i store deler av landet er åpent som normalt er forhandlerne i Oslo i disse dager åpent med digitale tilbud som følge av COVID-19 situasjonen. Bransjen har vært svært flink til å omstille seg basert på Corona-situasjonen. Det meldes også om godt salg og stor interesse for motorsykkel over hele landet, sier styreleder Per Anton Vinje i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten i Norge.

Per Anton Vinje, styreleder for Motorsykkelimportørenes Forening i Norge.

– Norgesfokus og Norgesferie, behov for sikker og COVID-19 fri transport i hverdagen og en positiv trend i form av økt interesse for motorsykkel er de viktigste grunnene til at vi forventer god vekst for motorsykkelbransjen i år, sier Per Anton Vinje i MCF.

Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC-En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no