Nakne motorsykler med oppreist kjørestilling og svært lettkjørte egenskaper er de mest populære i Norge. Men det finnes flere spennende MC-klasser. Vi gir deg oversikten!

 

Det norske MC-markedet byr på et rekordstort utvalg modeller i 2017, fra lettvektere på 125 kubikk, til tunge glidere.

 

Erfarne motorsyklister har ofte egne referanser og vet hva de ønsker når ny MC står på handlelista. For mindre erfarne eller helt ferske MC-førere er det nok ikke like enkelt å se forskjell på de ulike klassene. Da kan det være greit med litt veiledning som hjelper deg å finne den motorsykkelen som passer deg og dine behov.

 

La oss se på de ulike klassene innen tohjulinger, som kan deles inn slik:

 

  • Lett MC
  • Scooter
  • Offroad/Allroad
  • Naked/Classic
  • Custom
  • Touring
  • Sportstouring
  • Sport

 

Naked/Classic er den mest populære klassen i alle tre MC-førerkortklassene vi har i Norge (Les mer om førerkortreglene her.)

 

I segmentet lett MC utgjorde de nakne modellene hele 44 % av salget i 2016.

I tung MC utgjorde de 33 % av nysalget, mens de utgjorde 38 % av salget i mellomtung MC.

 

Det er trolig flere årsaker til at disse selger best. Mange liker den avslappede og oppreiste kjørestillingen, de lettkjørte kvalitetene og det brede bruksområdet.

 

Dette er nemlig sykler du både kan bruke som pendlerkjøretøy til og fra jobben, til herlige kveldsturer på den lokale favorittstrekningen eller til den lange ferieturen.

 

Og minst like viktig: Dette er ofte modeller med gunstig prislapp og lave forsikringspremier.

 

Her får du en kort forklaring på de ulike klassene:

(Klikk på linkene under for å få mer informasjon om de ulike klassene.)

 

Lett MC: KTM Duke 125 er 16-åringens drøm, og en av mange i et stort urvalg i 125-klassen.

Lett MC
Fellesnevneren for denne klassen er at maksimalt motorvolum er 125 kubikk og maksimal effekt er 15 hestekrefter. I denne klassen finnes det alle typer motorsykler.

Les mer om lett MC her.

 

 

 

 

 

 

Scooter: Peugeot Kisbee er en av mange ulike scootere i det norske markedet.

Scooter
Urbane tohjulinger fra 50 til flere hundre kubikk. Fellesnevneren er praktiske tohjulinger med god beskyttelse for både vær og vind. Ofte førstevalget for bykjøring.

Les mer om scooter her.

 

 

 

 

 

 

 

Offroad/Allroad: BMW R1200GS Adventure er en av de populære modellene i dette segmentet.

Offroad/Allroad
Dette er klassen som har vokst mest de siste årene. Her får du høye motorsykler med kvaliteter for både på og utenfor asfalten. Noen modeller er rene asfaltsykler, mens andre er rigget for de store eventyrene i andre deler av verden.

Les mer om offroad/allroad her.

 

 

 

 

 

Naked/Classic: Ducati Monster har vært en av de mest populære nakenmodellene i mange år.

Naked/Classic
Norges mest populære motorsykler finner du i denne klassen. Her finner du alt fra nostalgiske klassikere med den rette 70-tallslooken, til moderne streetfightere med hypermoderne teknikk og ytelser. Fellesnevneren er store doser kjøreglede og bredt bruksområde.

Les mer om naked/classic her.

 

 

 

 

 

Custom: Kawasaki Vulcan S er en av de kule modellene i denne klassen.

Custom
Lavt sete, bredt styre, lekre linjer og fete hjul er noen kjennetegn for custom-klassen. For noen er dette syklene som ser ut som motorsykler skal se ut. Men la deg ikke lure av det tidløse designet – bak skjuler det seg nemlig moderne teknikk og gode kjøreegenskaper på mange av modellene.

Les mer om custom her.

 

 

 

 

 

 

Touring: Kawasaki GTR1400 er en sykkel du kan kjøre langt og komfortbelt med.

Touring
Mil etter mil med maksimal komfort er nøkkelen til disse tursyklene. Store kofferter og god passasjerplass er også vanlig. Det er ikke spart på noe for å gi både fører og passasjer de aller beste opplevelsene. Selv i dårlig vær er kjøreopplevelsene gode på disse milslukerne.

Les mer om touring her.

 

 

 

 

 

 

 

Sportstouring: BMW R1200RS er en typisk sportstourer, med mer fremoverlent kjørestilling.

Sportstouring
De sportslige tursyklene legger seg et sted mellom sportssyklene og tourerne. Det betyr litt mer fremoverlent kjørestilling og litt sportsligere støtdemping enn på de tradisjonelle tourerne. Men på langt nær så sportslig slik vi finner på de rendyrkede sportssyklene. Her får du gode allroundere som takler mange ulike formål.

Les mer om sportstouring her.

 

 

 

 

 

Sport: Honda CBR1000 Fireblade er en av de offensive sportssyklene i det norske markedet.

Sport
I denne klassen finner vi de mest aggressive motorsyklene, med støtdemping for aktiv kjøring, en offensiv kjøreposisjon, lav vekt og høye ytelser. De er primært laget for banekjøring, men noen av modellene har relativt fine landeveisegenskaper.

Les mer om sport her.